Intervju

Lina  ställde några frågor till mig.
Så här blev det hela!



Med Zandra Roos


Berätta lite om dig själv.

Jag är en glad och positiv tjej på snart 22 år som älskar att komma ut och träffa folk.
 Jag mår som bäst med fart och fläkt runt omkring mig!

Beskriv ditt handikapp.
Cerebral pares "Cerebral pares, förkortat cp, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren. Cerebral pares är latin och betyder förlamning genom hjärnskada. Detta är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar." Källa: Wikipedia

Det finns naturligtvis olika grader på cp. Man kan nog säga att i mitt fall är det medel kanske? Min cp hindrar mig från att kunna gå och sen att jag har svårt med motoriken, t.ex. att knäppa jackan... Ja ni vet, allt pillergöra är svårt. Sen behöver jag i övrigt hjälp att klara av min vardag.
Nu när jag tänker efter så är min typ av cp kanske ganska grov.
Men jag tänker aldrig så. Jag lever mitt liv, på mitt sätt! Jag vet att många har det mycket värre än mig! Vissa kan varken prata, skriva, äta eller ens göra sig förstådda på något sätt, även fast personen i fråga förstår precis vad som händer och sker runt honom/henne. Jag kan allt detta. Så jag klagar inte!

Berätta om din uppväxt (skolgång, relation med föräldrar och vänner osv).
Jag växte upp i en liten stad här i Sverige. Tillsammans med mamma, pappa och min tvillingbror. Bor kvar i samma stad än idag. Jag gick oftast i "vanlig" klass med stöd från assistent och speciallärare under skolgången.
Jag ska vara ärlig. Jag har aldrig haft speciellt många vänner. Men jag har alltid haft underbara vänner! hellre få riktiga vänner som alltid finns där för dig än många "så kallade Vänner" som är din vän när det passar dem och som annars skiter i dig!

Har du haft kontakt med andra funktionshindrade under din uppväxt?
Ja, absolut! jag deltog i många aktiviteter som habiliteringen ordnade.

Vilken relation har du haft till assistenter? (Tex. Har du haft samma eller många olika? När har du haft assistent, skolan och/eller hemma)
You name it! Jag har sedan första klass haft en "följeslagare" med mig men det är nog först nu jag uppskattar det mest. Visst kan det vara jobbigt ibland. Det är oroligt jobbigt att hela tiden vara beroende av andra! Men jag har inget val. Jag måste. Som liten tänkte jag inte så mycket på det. Men nu, Jag menar, Jag är precis som viken tjej som helst i min ålder. Vill göra saker utan morsan ibland, t.ex. gå på krogen.

Hur har du blivit behandlad av din närmsta familj?
Jag har så otroligt många i min närhet som alltid ställer upp. De har aldrig behandlat mig annorlunda pga. mitt handikapp.

Hur tror du att ditt liv hade sett ut ifall du inte suttit i rullstol?
Jag har faktiskt aldrig funderat så mycket över det. Det är ju iallafall något jag aldrig kommer få reda på.

Vilken tror du är den största missuppfattningen om personer som sitter i rullstol?
Att man automatiskt är dum i huvudet.

Vad tror du att man skulle kunna göra för att få bort den missuppfattningen?
Att folk, t.ex. på stan skulle våga komma fram och fråga, om det undrar över något istället för att bara glo och gå där och undra!

Vilken tror du är den största missuppfattningen funktionshindrade har gentemot andra?
Endel tänker säkert "det är ingen ide jag försöker han/hon tror ändå redan att jag inte fattar eller kan".

Berätta om något tillfälle du känt dig riktigt diskriminerad?
När jag var på systemet och handlade för ett tag sedan, Jag var inte på väg att få med mig det jag hade köpt (fast att jag har åldern inne) pga. att jag inte hade lagt upp varorna på bandet själv.

Hur gör du för att visa andra att du inte vill ha någon specialbehandling?
Om någon t.ex. säger "guuud vad det är synd om dig!" svarar jag "Det tycker inte jag, så varför ska du tycka det?"

Finns det någonting som du känner att du verkligen skulle vilja göra men som ditt handikapp hindrar dig ifrån?
KLARA MIG SJÄLV! Jag hatar när någon slänger ur sig "Du är bara lat" och liknande

Tycker du att funktionshindrade inkluderas tillräckligt mycket i samhället? (Om inte, vad skulle man kunna göra för att ändra på det?)
Nej, Det tycker jag inte, de kan börja med att göra affärer ock andra ställen mer tillgängliga så man oavsett handikapp kan delta och vara en del av det. Jag förstår att det ibland kan vara svårt att veta vad eller hur man ska göra. Men för guds skull, Man kan fråga. Fråga, annars får man inget veta!

(inlägget är taget och lånat från Linas egna blogg)


Kommentarer
Postat av: Lina van der Putten

Jadå det är absolut ingen fara =))

2009-01-13 @ 17:46:38
URL: http://lvdp.blogg.se/
Postat av: shibby

det var faktiskt en riktigt intressant intervju :)

2009-01-14 @ 00:28:15
URL: http://metrobloggen.se/shibby
Postat av: Anonym

2009-01-15 @ 08:22:32
Postat av: mamma Git

Riktigt bra intervju ni gjort tjejer

2009-01-15 @ 08:24:18
Postat av: Birgitta

Intressant att läsa din blogg. Jag gillar den!

Jag har hittat din blogg på grund av att jag också gillar Emil. Läser också Zaras blogg. Det ena ger det andra:)

Jag har fastnat för dig för jag gillar din kämparglöd och jag lär mig mycket av dig faktiskt!

Tack för det:) Tittar in till dig då och då.

Kram från en "okänd" vän

2009-01-16 @ 09:04:11
Postat av: Birgitta

Hej Zandra! Du har en intressant blogg. Jag har hittat den eftersom jag också är en Emil-fan och även läser Zaras blogg.

Jag blir så inspirerad av din kämparglöd och positivitet. Jag lär mig en hel del av dig :)

Jag kommer att fortsätta titta in här då och då:):)

Hälsningar från Birgitta en "okänd" vän

2009-01-16 @ 11:08:29
Postat av: Birgitta

Förlåt! jag strulade till det. Trodde inte att det första inlägget kom med så jag skrev ett till....

Birgitta

2009-01-16 @ 11:10:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0